O čom sa nehovorí: Obťažovanie pri masáži
Základom masáže je dôvera. Klient vkladá svoje často polonahé telo do rúk terapeuta a a ten venuje terapii svoj čas, energiu a dotyk. Bohužiaľ, občas sa vyskytnú aj prípady, kedy sa dôvera naruší nevhodným správaním klienta. Ako sa postaviť k takejto situácii?
Kde sú hranice
Téma obťažovania je v oblasti masáží a terapie obzvlášť citlivá. Dotyk pri masáži má byť vždy profesionálny, na druhej strane nie chladný a čisto technický. Maséri do masáže vkladajú svoju energiu a ich cieľom je klientovi pomôcť najlepšie, ako vedia. No ľudia majú o masáži a hraniciach v rámci terapie často rôzne predstavy.
Samozrejme, osobitnou kapitolou je nevhodné správanie sa samotného terapeuta, či už maséra alebo masérky. Aj klient aj terapeut majú právo na to, cítiť sa pri masáži bezpečne. S touto problematikou by sa mal budúci masér zoznámiť už počas výučby na masérskych kurzoch a v školách.
Takmer každý terapeut sa za svoju kariéru ocitne vo vyhranenej situácii. Často sa nedá jednoznačne určiť, ktoré správanie prekračuje hranice a musíme sa riadiť vlastným pocitom. Je nevhodný mierne šteklivý žart od stáleho klienta, s ktorým si inak dobre rozumieme? Bol ten dotyk na stehne náhodný alebo si treba dať pozor?
Ako sa vyhnúť obťažovateľom
Našťastie, masáže a terapie už dávno nie sú vnímané ako akási odnož sexuálnych služieb (možno s výnimkou tantrických techník). Za posledné desaťročia však nastali isté posuny vo vnímaní etiky a morálky, a to vo verejnom aj súkromnom priestore.
Ako si teda nastaviť jasné pravidlá? Základom je jednoznačná komunikácia. A to na všetkých platformách, či už osobne, telefonicky alebo vo virtuálnom priestore.
Masérska miestnosť
Miestnosť na masáž by určite mala byť útulná a vzbudzovať dojem pohodlia. No zároveň musí jasne naznačovať, že sa v nej konajú masáže a nie služby so sexuálnym nádychom. Výber farieb a vybavenia môže tento dojem vhodne podporiť. Na stenu sa hodia anatomické plagáty a vhodným doplnkom sú aj anatomické modely, na ktorých môžete klientom názorne vysvetliť podstatu ich ťažkostí.
Webové stránky a virtuálny priestor
Vaša webová stránka môže klientom o vás veľa prezradiť. Popíšte jasne a presne, čomu sa venujete, svoju misiu a motiváciu, prečo ste masérom a poskytnite aj prehľad o svojom vzdelávaní.
Popíšte masážne techniky, ktoré ovládate, zverejnite prehľadný cenník. Klienti ocenia, ak stručne spomeniete, aké zdravotné ťažkosti viete riešiť , ktorá technika je vhodná, s čím im viete pomôcť. Krátky popis, ako to vlastne na masáži prebieha a čo sa dá od nej očakávať, pomôže pri rozhodovaní klientom, ktorí na masáži ešte neboli.
Osobná komunikácia
Nezabúdajte na svoje právo odmietnuť klienta, ktorý sa vám na prvý pohľad nezdá. A nehovoríme len o zjavných kontraindikáciách masáže, ako klient pod vplyvom alkoholu, psychotropných látok alebo špinavá osoba s nepríjemným telesným pachom, ale aj o arogantných alebo nevhodne sa vyjadrujúcich potenciálnych klientoch. A to platí pre obe pohlavia.
Pri komunikácii je vhodné používať primerane aj odborný jazyk a výrazy, ktoré sú jednoznačné. Pýtajte sa, či si klient praje „relaxačnú masáž na uvoľnenie svalstva, najmä chrbta“ namiesto jednoduchého „relaxačná, uvoľňujúca masáž“. Hovorte o pohybovom aparáte, svalstve, kĺboch, šľachách, fasciách, chrbtici a medzistavcových platničkách. Hneď uvidíte, či klient má záujem sa o svojom tele aj niečo dozvedieť.
Vhodnými otázkami pre klientov pri objednávaní sa na termín teda budú: Ako sa cítite? Pociťujete bolesti svalstva alebo stuhnutosť v oblasti chrbta, šije, krížov? Športujete alebo vykonávate fyzicky namáhavú činnosť? Čo bude naším cieľom pri masáži – zmierniť bolesti alebo chcete relaxačnú masáž pre celkový oddych a uvoľnenie svalstva a kĺbov? Odkiaľ ste sa o mne dozvedeli, odporúčal ma niekto?
Zamestnávateľ ako opora
Ak ste zamestnancom, môžete sa zamestnávateľa opýtať, ako postupovať, ak cítite obťažovanie zo strany klienta. Zamestnávateľ je povinný chrániť aj vaše záujmy, nielen záujmy klienta na úkor vášho pocitu bezpečia a integrity. Vy ako masér dodržiavate etický kódex maséra a rovnako klient by mal byť viazaný všeobecnými normami etiky a slušnosti. Pýtajte sa na postupy a protokoly správania sa v situácií, keď vás klient obťažuje alebo ohrozuje. I keď tieto situácie nenastávajú často, o to nepríjemnejšie môžu byť. Nezaškodí byť pripravený a vedieť, že v kolegoch a vedení máte oporu.
Je to obťažovanie?
Ako sme spomínali, hranice, kedy už niektorý typ správania hodnotíme ako obťažujúci a nevhodný, môžu byť mierne individuálne. Napríklad erekcia môže byť fyziologická odpoveď tela na dotyk, ktorú muž nevie ovládnuť vôľou a nemusí znamenať vyjadrenie túžby. Každý masér už asi zažil klientov, ktorí vzdychajú od úľavy, keď im trafíte na správne boľavé miesto.
To, akým spôsobom na správanie „na hrane“ zareagujeme, závisí aj od našich osobných skúseností, povahy, vzťahu s klientom a momentálneho pocitu. Nepríjemné je, ak v nás niektoré správanie vyvolá pocity rozrušenia, ublíženia, viny, hanby alebo hnevu. Za takých okolností rozhodne nie sme schopní vykonať dobrú masáž a mimoriadne nepríjemné zážitky nám môžu prácu maséra celkovo znechutiť.
Nesúdiť prirýchlo, ale veriť vlastným inštinktom
Asi sa nedá dosť dobre pripraviť na každý druh neobvyklej situácie, ale mali by sme o nich aspoň popremýšľať a zvoliť si dopredu stratégiu. Neprimerané sú reakcie v oboch smeroch – príliš agresívna, aj príliš pasívna.
Verte svojim inštinktom a zbystrite, ak má klient neobvyklé reči alebo správanie:
- klient žiada masáž bez zakrytia určitých partií vrátane intímnych alebo chce zostať úplne nahý,
- príliš časté dotýkanie sa vlastného tela na intímnych alebo erotogénnych zónach,
- komentovanie práce maséra, ktoré naznačuje záujem o sexuálne ladené aktivity,
- zbytočné ukazovanie a predvádzanie nahého tela,
- nevhodné dotyky.
Samozrejme, niektorým klientom je jednoducho teplo. Popraviť si polohu tela, intimít alebo poprsia na začiatku a behom masáže je bežné a prijateľné. A úprimne pochváliť masérovi šikovné ruky ešte nemusí nič zlé znamenať.
No ak sa vo vás zbierajú nepríjemné pocity a vidíte stupňujúce sa náznaky, že niečo nie je v poriadku, treba jasne komunikovať, asertívne vymedziť hranice a určiť, v akom duchu bude terapia prebiehať.
Hranica jasne prekročená
Odborníci na sebaobranu ponúkajú návod, ako sa zachovať v situácií, kedy už niet pochýb, že vás klient sexuálne obťažuje. Zvoľte pokojné riešenie, akokoľvek sa to zdá ťažké.
Odporúčané sú nasledovné kroky a postupy:
- zakryte klienta, vytvoríte tým fyzickú a psychologickú bariéru medzi ním a sebou,
- postavte sa ďalej od lehátka, mimo dosah klienta a smerom ku dverám, aby ste mali voľnú únikovú cestu,
- ak je to potrebné, vezmite si mobil a kľúče, aby ste mohli zavolať pomoc alebo zamknúť, ak by sa situácia vyhrotila,
- postavte sa pevne, nehrbte sa, oprite sa do nôh a vystrite telo,
- ak je to možné, pozerajte sa klientovi pevne do očí,
- použite pokojný a silný hlas, nekričte ani nešepkajte,
- nedotýkajte sa klienta agresívne, mohol by si to vysvetliť ako útok,
- komunikujte jasne, zrozumiteľne a presne, popíšte situáciu a navrhnite riešenie.
Môžete použiť napríklad nasledovné vety:
Nepáči sa mi, čo robíte / hovoríte. Táto masáž / terapia nebude pokračovať v tomto duchu.
Vaše správanie hodnotím ako neadekvátne. Dnešné stretnutie ukončujem. Prosím oblečte sa a odíďte.
Všimol/la som si, že si často upravujete polohu na lehátku. Leží sa vám nepohodlne?
Prosím použite plachtu na zakrytie tela. Priestor na prezliekanie sa je za paravánom, nech sa páči.
Nemám záujem o komplimenty tohto druhu. Dokončime masáž v tichosti. Ak vám to nevyhovuje, môžete odísť.
Akýkoľvek náznak obťažovania treba komunikovať citlivo, ale okamžite a otvorene. Úprimná komunikácia často odhalí, ako klient situáciu vníma, prípadne ho od neadekvátneho správania odradí. Klient aj masér majú obaja právo na masáž v bezpečnom a príjemnom prostredí.