Druhý krok – "V práci šoférujem"
V dnešnej dobe sme už takmer všetci bez auta stratení. Je to náš verný pomocník. Kto šoféruje pol dňa, tak aj jediný spoločník. Preto by nám mal pomáhať nie len tým, že nás aj nákup odnesie z miesta A do miesta B, ale ponúknuť aj určitý komfort. Nech z neho nevystúpime dolámaní, s boľavým chrbtom, šijou alebo ramenami. Podľa Wolfganga Scheibera, kto pri kúpe auta sleduje len počet koní, farbu a hliníkové disky, ale sedadlo si ani nevyskúša, dostane účet v podobe bolestí chrbta. Niekedy je však zbytočné mať super ergonomické sedadlo, ak si ho nenastavíme podľa seba.
Poďme si teda správne nastaviť sedadlo:
Podľa dĺžky nôh - koleno má byť mierne pokrčené pri stlačení spojkového pedálu. Ak je noha pri stlačení vystretá, zvyšuje sa riziko poranenia pri nehode. Tiež nie je správne sedieť až pod volantom, že sa kolená dotýkajú palubnej dosky. Stehná musia byť po celej dĺžke na sedadle. Keď si položím ruky na volant, medzi rukami si musím vidieť obe nohy rovnako. Ináč sa otáča panva pri šoférovaní, môže spôsobovať bolesti chrbtice.
Výška sedadla - nesedím zaborený v sedadle. Ak sa nedá upraviť výška, môžeš použiť klínove podložky. Medzi hlavou a stropom by mal byť priestor aspoň na jednu päsť. Ak je priestor menší, núti nás hrbiť sa.
Operadlo sedadla - chrbát je najmenej zaťažený, keď si zachová svoje krivky. Chrbtica má byť celá opretá. Zadok je čo najviac vzadu. Je vhodné mať aj bočné tvarovanie sedadla.
Kríže - v kamiónoch už majú nafukovacie sedadla, ale v osobných autách je to zriedkavosť. Nafukovaciu podporu krížovej oblasti vám ľahko nahradí overball. Môžete si ho nafúknuť alebo sfúknuť podľa vlastnej potreby. Ďalšou možnosťou sú presne tvarované vankúšiky. Keď nemám opreté kríže, nemusia vás zákonite bolieť. Ale to neznamená, že vás sa to netýka, bolesť sa môže presúvať do hlavy aj šije.
Opierka na ruky - málokedy sa dá výškovo nastaviť. Ale je dôležité vedieť, že je to opierka lakťová, má slúžiť na opretie lakťa a nie celého tela.
Opierka hlavy - správna sa má stredom svojej plochy dotýkať temena hlavy. Ak majú vysoký ľudia opierku vo výške krku, môže im pri náraze zlomiť väzy. Hlavu držím vo zvislej polohe. Naklonená hlava do strany v zákrute zhoršuje odhad vzdialenosti a zaťažuje krčnú chrbticu.
Volant - výšku volantu nastavím tak, aby sme nemali zdvihnuté plecia.
Pás - výška pásu má byť nastavená tak, aby prechádzal stredom ramena, ale nemá škrtiť.
Nastupovanie a vystupovanie z auta:
Nastupovanie - najprv si sadnem, až potom vťahujem nohy dovnútra. Pritiahnem sedadlo.
Vystupovanie - opačný postup. Najprv si posuniem sedadlo dozadu, vysuniem nohy von z auta, až potom sa postavím.
LEŽANIE ZA VOLANTOM NIČÍ CHRBÁT A JE ABSOLÚTNE NEPRIJATEĽNÝ Z HĽADISKA BEZPEČNEJ JAZDY
Treba dbať na to, aby hodiny strávené za volantom boli kompenzované športom. Opierky na hlavu treba mať na všetkých sedadlách, chránia hlavu a krčnú chrbticu pri reťazových a na oko neškodných haváriách.
prajem vám veľa šťastných kilometrov bez nehody a bez boľavého chrbta!!!
Zdroj: Náš chrbát, M. Grillparzer, Škola chrbta - A. Gúth